Erbjudande om kandidatexamensarbete hos SEM - Design och implementation av motorstyrsystemsimulator för demonstration av avancerade tändsystem.
Inriktning: Materialfysik, materialvetenskap, mekanisk konstruktion
”SEM AB utvecklar och producerar produkter som reducerar utsläpp av växthusgaser från transportfordon. Vår vision är att bidra med lönsamma produkter som bär oss mot ett fossilfritt samhälle. Fokus är på elektroniska tändsystem till motorer drivna av förnybara och alternativa bränslen, samt elektroniksystem för styrning och optimering av batteripack till elektrifierade fordon. Vi samarbetar nära med Lunds Tekniska Högskola, Chalmers, och Linköpings Tekniska Högskola. I våra fem forskningsprojekt jobbar sju doktorander. Våra kunder är världsledande företag i USA, Europa och Kina. Bolaget bildades 1915 och omsätter ca 420 miljoner. Vi har idag ca 120 anställda i Åmål och är 85 i vår produktionsanläggning i Kina. Huvudkontoret ligger i Åmål och företaget har svenska ägare. Mer information om SEM finns på www.sem.se.
ERBJUDANDE OM KANDIDATEXAMENSARBETE
Design och implementation av motorstyrsystemsimulator för demonstration av avancerade tändsystem.
Inriktning: Mjukvaruutveckling inbyggda system, elektronikutveckling.
Tidplan: Våren 2023
Tid/Omfattning: 2 studerande, 15 högskolepoäng (10 veckor) per student
BAKGRUND
SEM AB designar och tillverkar tändsystem till stationära förbränningsmotorer som drivs av alternativa bränslen såsom exempelvis vätgas och ammoniak. SEMs tändsystem till stationära förbränningsmotorer kräver att den kommunicerar med en ECU (Engine Control Unit) som bestämmer när gnistorna skall skapas i förbränningsrummet. Tändtidpunkten bestäms av motorns varvtal och last och kommuniceras till tändsystemet via CAN som vevvinkelgrader (0-720 för en 4-taksmotor). Motorns position bestäms i realtid av tändsystemet baserat på induktiva och digitala positionssensorer som läser av motorns vev- och kamhjuls mönster.
MÅL OCH SYFTE/UPPGIFT
Exjobbarna skall anpassa SEMs tändsystem för stationära förbränningsmotorer så att den kan operera stand-alone, dvs utan att kommunicera med en ECU. Detta innebär bland annat följande uppgifter:
- Modifiera tändsystemets elektronik och mjukvara så att motors insugstryck finns tillgängligt för att bestämma tändvinkeln som funktion av varvtal och insugstryck.
- Anpassa tändsystemets inbyggda mjukvara för motorpositionering till den uppsättning av motorpositionssensorer som finns på SEMs gasmotor i Åmål.
- Konfigurera tändsystemet så att det kan köras stand-alone på SEMs gasmotor med optimal tändtidpunkt.
KVALIFIKATIONSKRAV
Som kandidat-student bör du ha en teknisk bakgrund inom programmering av inbyggda system, viss elektronikkonstruktion och gärna ett intresse för förbränningsmotorer.
PLACERING
SEMs utvecklingsavdelning, Åmål.
Ansökan skickas via e-post till anders.johnsson@sem.se.”
Låter detta intressant?
För mer information kontakta Anders Johansson via mejl anders.johnsson@sem.se eller per telefon 070-628 75 57.