Erbjudande om masterexamensarbete hos SEM - Design och implementation av motorstyrsystemsimulator för demonstration av avancerade tändsystem.
Inriktning: Mjukvaruutveckling inbyggda system, Förbränningsmotorreglering.
”SEM AB utvecklar och producerar produkter som reducerar utsläpp av växthusgaser från transportfordon. Vår vision är att bidra med lönsamma produkter som bär oss mot ett fossilfritt samhälle. Fokus är på elektroniska tändsystem till motorer drivna av förnybara och alternativa bränslen, samt elektroniksystem för styrning och optimering av batteripack till elektrifierade fordon. Vi samarbetar nära med Lunds Tekniska Högskola, Chalmers, och Linköpings Tekniska Högskola. I våra fem forskningsprojekt jobbar sju doktorander. Våra kunder är världsledande företag i USA, Europa och Kina. Bolaget bildades 1915 och omsätter ca 420 miljoner. Vi har idag ca 120 anställda i Åmål och är 85 i vår produktionsanläggning i Kina. Huvudkontoret ligger i Åmål och företaget har svenska ägare. Mer information om SEM finns på www.sem.se.
ERBJUDANDE OM MASTERSEXAMENSARBETE
Design och implementation av motorstyrsystemsimulator för demonstration av avancerade tändsystem.
Inriktning: Mjukvaruutveckling inbyggda system, Förbränningsmotorreglering.
Tidplan: Våren 2023
Tid/Omfattning: 2 studerande, 30 högskolepoäng (20 veckor) per student
BAKGRUND
SEM AB designar och tillverkar tändsystem till förbränningsmotorer som drivs av alternativa bränslen såsom exempelvis vätgas och ammoniak. Tändsystemen skapar gnistor med variabel duration, gniststöm och tillgänglig tändspänning. Gnistkaraktäristik bestäms av det överordnade motorsystemet (ECU) för varje gnista individuellt beroende på motorns arbetspunkt och gnist- och förbränningsdiagnos från tändsystemet som utförs och kommuniceras för varje gnista och förbränning.
MÅL OCH SYFTE/UPPGIFT
Exjobbarna skall utveckla en ECU-simulator som skall innehålla funktionalitet för återkoppling av tändsystemets gnist- och förbränningsdiagnostik. Dessa funktioner skall designas och implementeras av exjobbarna. Exempel på funktionalitet som skall utvecklas:
- Återkoppling av gnistans tillgängliga tändspänning baserat på cykel till cykel-estimat av tändstiftets slitage.
- Återkoppling av tändtidpunkt baserat på estimat av förbränningshastigheten.
- Återkoppling av gnistströmsamplitud baserat på gnistdiagnos som detekterar om gnistan har blåsts ut av turbulens i förbränningsrummet.
- Återkoppling av tillgänglig tändspänning baserat på information om den tillgängliga tändspänningen har varit för låg för att skapa en gnista.
Som utvecklingsmiljö används ett tändsystem som rensas på applikationsmjukvara för att bereda plats för ECU-funktionaliteten. All kommunikation mellan tändsystemet och ECU-simulatorn sker via CAN.
ECU-simulatorn testas och demonstreras på en gasmotor för lastbilar i SEMs motorrigg i Åmål.
KVALIFIKATIONSKRAV
Som masters-student bör du ha en teknisk bakgrund inom programmering av inbyggda system, reglerteknik och gärna förbränningsmotorer.
PLACERING
SEMs utvecklingsavdelning, Åmål.
Ansökan skickas via e-post till anders.johnsson@sem.se.”
Låter detta intressant?
För mer information kontakta Anders Johansson via mejl anders.johnsson@sem.se eller per telefon 070-628 75 57.